Dieta w ciąży

 

Ciąża to szczególny czas w życiu każdej kobiety. Oczekując na narodziny dziecka, należy pamiętać o prawidłowym odżywianiu. To właśnie odpowiednia dieta w ciąży pozwoli zapewnić maluszkowi zdrowie. A jego mamie – dobre samopoczucie i szybki powrót do formy po porodzie.

Jak prawidłowo odżywiać się w ciąży? Co jeść, by dbać jednocześnie o siebie i rozwijające się życie? Dieta w ciąży jest szczególnie ważna. Jednak wbrew pozorom, zasady odżywiania w czasie oczekiwania na narodziny dziecka nie różnią się tak bardzo od zdrowej, zbilansowanej diety, która dostarcza organizmowi niezbędnych substancji odżywczych. Należy jednak pamiętać o kilku zasadach. A przede wszystkim – między bajki włożyć mit o tym, że w czasie ciąży powinno się jeść za dwoje. Nic bardziej mylnego!

Zalecenia dietetyczne dla kobiet w ciąży

W czasie ciąży znacznie zwiększa się zapotrzebowanie organizmu na witaminy i sole mineralne. Dlatego jedną z podstawowych zasad diety dla kobiet ciężarnych jest spożywanie dużej ilości warzyw i owoców. Przyszła mama potrzebuje nawet o 100% więcej witamin i minerałów! Jest to szczególnie ważne w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Jakie warzywa i owoce jeść? Najlepiej wszystkie! Warto pamiętać o urozmaiceniu i nie ograniczać się wyłącznie do jednego czy dwóch gatunków. Dieta w ciąży powinna składać się z różnych warzyw i owoców, wówczas mamy gwarancję, że zarówno mama, jak i maluszek będą zdrowi i silni. Oprócz witamin i minerałów, równie ważne są węglowodany, czyli po prostu cukry. Nie oznacza to jednak, że w czasie ciąży można bezkarnie jeść słodycze! Chodzi tu bowiem o tzw. węglowodany złożone, czyli te zawarte w produktach zbożowych, kaszach i ryżu. Bardzo wskazane w czasie ciąży jest również spożywanie mięsa. Najlepsze dla przyszłej mamy będzie mięso drobiowe, które jest znacznie zdrowsze od mięsa czerwonego. Mięso jest najlepszym źródłem żelaza, które jest niezbędne dla przyszłej mamy. Wskazane jest również jedzenie ryb, które też dostarczają organizmowi tego cennego pierwiastka. Ważne jest, by przyszła mama jadła z umiarem. Waga w ciąży nie powinna przekraczać wyznaczonych przez lekarza progów dla kolejnych etapów rozwoju płodu.

Dieta w ciąży

Czego nie jeść w ciąży?

Przyszła mama musi pamiętać nie tylko o tym, by z rozsądkiem planować ilość i częstotliwość posiłków, ale przede wszystkim o tym, że niektóre produkty są dla niej niewskazane. Dieta w ciąży absolutnie nie powinna składać się z potraw, przygotowanych z surowego mięsa. Tatar, sushi czy owoce morza spożywane na surowo są zakazane w ciąży. Wszystko za sprawą ryzyka zakażenia toksoplazmozą, listeriozą lub pasożytami, które mogą bytować w surowym mięsie. Warto zrezygnować także z pasztetów, niektórych wędlin (typu metka), a także wędzonych ryb i mięs. Najnowsze tezy dietetyków i lekarzy mówią także o tym, że w ciąży nieskazane jest jedzenie wątróbki. Zawarte w niej duże ilości witaminy A mogą powodować wady rozwojowe u płodu. Dieta w ciąży nie powinna zawierać również: surowego mleka i wytwarzanych z niego serów, serów pleśniowych. Warto pamiętać także o ograniczeniu soli w diecie. Może ona zwiększać tendencje do nadciśnienia tętniczego i obrzęków. Dieta kobiety w ciąży bezwzględnie nie może zawierać alkoholu.